Subaru Forester 2.5 XT 2004 - Teszt

Subaru

Subaru Forester 2.5xt

Teszt és Bemutató
Avagy virtuális túra a Forester 2.5XT körül.

"Álmom ez a valóság, szerelem az utolsó percig"

Menetpróba:
Általánosságban

Az autó világítása minden igényt kielégítő. Elhagyatott utakon, a ködlámpa és a reflektor együttes használatával, tempós haladás mellett is biztonságos beláthatóságot biztosít a Forester. A kormány koppanástól, koppanásig hármat fordul. Az ötsebességes, kézi kapcsolású váltó feszessége a WRX-hez hasonlítható. A fékek erősen fognak, és csak nagyon a végén kap rá az ABS a vészfékezésre.
Az állandó összkerék hajtásnak köszönhetően, bárhol is közlekedünk, mintha sínen autóznánk.
Zajszigetelése tökéletes. Már sok is! A turbót, a BOV-ot, vagy a kipuffogót csak erőltetett menetben lehet hallani.

Az autó, rádiós központi zárral van szerelve és akár 25m távolságról is nyitható. Ezt pár villantással jelzi, majd a belső világítás is vár 20 másodpercet az utasra.
Amennyiben 30másodpercen belül nem nyitjuk ki az ajtókat, úgy az autó automatikusan visszazárja magát.
Kellemes meglepetés a zárásnál, hogy egyik zárat sem reteszeli, amíg akár egy ajtó nincs rendesen becsukva. Amint bezártuk az autót, a belső világítás azonnal kikapcsol.
Külön van a csomagtérhez is egy belső lámpa.

Téli gumival próbáltuk: 215/60R16 Pirelli Winter Snow Sport

 

Subaru Forester 2.5xt

 

Városban, ahol élünk

Dugóban könnyen araszoltatható 210LE-s jószágról van szó. Az ember kinyitja a gigantikusnak nevezhető, 76cm hosszú tetőablakot, fúvat a lábára egy kis meleget, az ülésfűtést egyes fokozatra kapcsolja, hogy ne fázzon a felsőteste sem. Apró kis kormánymozdulatok között babráljuk a rádió kezelőgombjait a simogatni való kormánykeréken és közben felülről nézzük az egész várost.
Ha találunk egy lyukat, második fokozatban szinte helyből ugrik oda a mi "kis teherautónk".
Lámpától lámpáig sincs sok minden ami ellenszegülhet akaratunknak. A vezetővel cirka másfél tonnás autó 6,3 másodperc alatt katapultál 100km/h-ra.

Hátizsákos szamuráj
Engem összehozott a sors egy Volvo XC70 2.5T AWD-vel, de sajnos a holtterében voltam. Pedig jó lett volna összemérni a két autót valós körülmények között. Persze nem tiltásig, de azért legalább a 320Nm dinamizmusával.
Előttem, egyben mellette, egy Integra Type-R volt. Zöldre a srác elrajtolt, mivel egy a kereszteződés után megszűnő sávban álltunk. Így sajnos a Volvo 2.5T AWD vs. Forester 2.5XT összemérés elmaradt. Csak a lapos autóban, a rossz utakon pattogó Hondás fiú tükörbe meredő elképedt arca jutott nekünk.

Visszatérve a Volvohoz, bár mindkét kisterepjáró 2.5T, AWD és 210LE, de a Forester a fogyasztói árán felül + 2,5millió Forintért még sok-sok liter örömautózásra használható benzint is ad, a Volvo szalonáráért.
A tempomat kellemes segítség lehet a kevésbé forgalmas helyzetekben, ha éppen nem forr a vérünk-vagy sietünk valahová, de nem akarjuk ránk leselkedő radarok kutatásával tölteni az autózást. 40km/h fölött bekapcsolható, ha emelkedő jön, akkor húzza a fordulatszámot, de ha lejtőn haladunk, akkor kicsit bele kell fékezzünk. Nem ad motorféket.
A hírös budapesti Bartók Béla út még fel nem újított szakaszán is tompán, különösebb zajok nélkül vette Foresterünk a pocsék útminőséget.
Pont ide találták ki!

 

Subaru Forester 2.5xt

 

Országúton, amikor utazunk

Gördülési zaj alig volt. Inkább az autó teste okozott némi légörvényt az utakon, ami egyáltalán nem volt zavaró 130km/h körül sem. A kisebb egyenetlenségeket úgy veszi, mintha vajon mennénk át. Az amúgy nagyot ütő, manapság olyan divatos, aszfaltba süllyesztett prizmákat sem lehetett benne érezni. Második, illetve harmadik fokozatban bődületeset húz az autó.
Nem akarok túlzásokba esni, de feelingre valószínűleg az autó méretei miatt veri a WRX-ét.
Cruz, baby cruz
Ha fáradt vagy, vagy csak a családoddal utazol és nem akarsz minden kanyarból az ülésedbe préselődve kilőni, a tempomatot nyugodtan belőheted 110-120km/h körüli tempóra. Nézd az utat és tekerd rá a kormányt. Alig lesz olyan, ahol nem megy el így magától az autó. Húzós kanyarokat is meg lehet a tempomattal így etetni. De olyankor már figyelni kell, hogy hányadik fokozatban vagyunk. Azaz, hogy meg kell legyen a fordulatszám -> az erő, a kanyar befejezéséhez. Beállított tempomatnál a gázadás nem törli a beállított értéket, tehát nyugodtan előzhetsz. Amint elengeded a gázt, szépen visszaáll a beállított sebességre az autó is. Ha a tempomat beállított sebességét szeretnéd csökkenteni vagy növelni, elég az irányító kart le-, illetve felmozdítanod.

A tetőablakot egy gomb nyomásra is lehet automatikusan nyittatni. Az első a végállás előtt kb.: 15cm-el van.
Teljesen nyitott állapotban 90km/h körül egy dobhártyát szaggató, a helikopterek hangjára emlékeztető rezonancia bántja a fület. Odáig teljesen baráti módon levegőzünk. Automatikus zárásnál, a teljes csukódás előtt 15cm-el megáll, nehogy megszorongasson valamit, aminek akkor már nem kéne ott lennie. ( kéz, fej, ... )
Itt is ideális partner a Forester ~600 literes hátsó sori rakodóterével.

 

Subaru Forester 2.5xt

 

Otthonában, az erdőben

Mindenhol jó, de legjobb otthon! - sóhajt fel az autó.
Kifelé lejtő, átázott, falevéllel borított talajon sincsenek akadályok előtte.
Egészen az autó méretei okozta fennakadásokig ura a terepnek (terepszög, hasmagasság).
Átlagosnak nevezhető lucskos, terepidomokban gazdag erdészeti utakon is könnyedén, akár virgonckodva is boldogultunk vele.
Azt azért nem mondom, hogy nem volt olyan helyzet amikor jól jött volna a felező. De egy kis visszagurulásos lendületvétellel másodjára már megállás nélkül, még a frissen boronált, átázott agyagos, saras, ~10-15fokos emelkedőn is felkapaszkodott.
Szűkös, bozótos, növények által benőtt, ritkán használt szakaszon kár ezekért a szép, akár az Állami Operaház parkolójába is passzoló fényezésekért.

Amikor nem kéne visszagurulni
Hillholder* az újabb csoda neve. Emelkedőn, ha benyomjuk a kuplungot és a féket, a fékrendszerben egy retesz az autó dőlésének köszönhetően elzárja a fékfolyadék útját.
Így a Subaru, a féket elengedve is megtartja a fékrendszerben a nyomást, amíg benyomva tartjuk a kuplungot.
Elinduláshoz már csak annyi a dolgunk, hogy rálépünk a gázra, és felengedjük a kuplungot. Akár vízszintes útfelületen, úgy indul meg a Forester. A kéziféket sem kellett babrálnunk, a kuplung sem égett le, mi sem gurultunk be hanyatt az erdőbe. Az autó használati útmutatója szerint a hillholder csak emelkedőn üzemel.
Határozottan jelenthetem ki, hogy az esetek ötven százalékában, egy erősebb fékpedálra való lépés után, lejtőn is működik a rendszer!
*A hillholderhez nem kell semmilyen üzemmódot kapcsolni. A hétköznapi használat során is, bármilyen helyzetben alapszolgáltatásként nyújtja az autó.

Amikor felmértük erdei forgatásunk helyszínét, még szinte csak lépésben haladtunk. Ahogy egyre többször kellett a kamerának pózolni, úgy nőtt az önbizalommal az autó sebessége is. Az autó még az erdőben is mintha valami előre megrajzolt mágneses pályán haladt volna. Még a nyirkos falevelek sem okoztak ijesztő meglepetést. A 40-70km/h-ig történő örömautózást, a gyáva hitetlenségem szakította félbe. Könnyedén bírta tovább az autó, mint bírtam én az idegekkel. Teljesen abnormálisnak tartottam két fa közé 40km/h-val befordulni azon a lucskos, faleveles úton, és semmi. SEMMI-SEMMI-SEMMI!
Pont ide találták ki!

 

Subaru Forester 2.5xt

 

A Rosszfiúknak

Vérbeli Subaru jeligére:
2457cc boxer, 210LE, 320Nm, szimmetrikus AWD, 5MT, 0-100km/h: 6,3sec
Az autó karosszériája az aerodinamika segítségével jelentős mértékben képes az öntisztulásra.
NO COMMENT

Teszt fogyasztásunk: ~16L / 100km (vegyes: város, országút, autópálya, erdő, mező)

 

Bemutatás

Subaru Forester 2.5xt

 

A Cockpit és az utastér:

Az első ajtókat kinyitva, a küszöbön ezüstbe, a lábtörlőn már aranyba foglalt Forester név fogad minket. Kényelmesen puha, de jó tartást biztosító, aktív fejtámlákkal felszerelt bőrülésekben foglalhatunk helyet.
Amint bekötjük magunkat -ha egy lehajtva felejtett kartámla nem akadályozott meg minket az öv azonnali becsatolásában- már ott is van az ujjunk mellett az ülésfűtés 2 fokozatú kapcsolója. A félreértéseket kizárva, középálláson van kikapcsolva, hátra billentve kellemesen átmelengeti a bőrülések ülő- és hátlapját is, előre kapcsolva viszont még egy sínadrágon is átütő meleget tud produkálni. Ha előfordulna, hogy nem kötjük be a biztonsági övet, úgy 2perc után abbamaradna az erre emlékeztető hangjelzés. Onnan kezdve, csak a műszerfalon világít emlékeztetőül a jelzőfény. Most, hogy már beültünk, nézzünk körül a vezetőülésből. Az ajtókon alul egy nagy hálós tároló található, ideális -kézre eső- helyet biztosítva ezzel a hazai utazásokhoz szükséges, régimódi térképeknek. Mellettük elől, egy hangszóró található.
A kartámasz -ami sajnos a '02-es modellhez hasonlóan még mindig nem rendelkezik a kellő rögzítési merevséggel-, az ülés, és a váltószoknya mind ugyanabból a finom puha, simogatnivaló bőrből készültek.
A vezetőoldali ajtón találjuk a négy keret nélküli oldalüveg mozgatására szolgáló gombokat is.
A vezető ablak vezérlése automata végállással is rendelkezik, le és felfelé egyaránt. Itt található még a "kisfiam ne játsszál már az ablakokkal" nevű gomb, az összes ajtó zárása, továbbá a külső tükrök elektronikus állítását vezérlő homorú joystick is. Az ajtó legfelső része, ahol a leginkább koszolódik a használat során, előrelátó módon egy, az eleganciát sem mellőző könnyen tisztítható "mű" anyagból készült. További segítség még, hogy az anyag csúszást gátló felületűre van kiképezve. A külső tükrök belső oldalán kaptak helyet a magas hangokért felelős hangszórók. Az autóban ülve bal térdünk előtt foglalnak helyet a műszerfalon az első/hátsó ködlámpák, illetve az első lámpamosó kapcsológombja és a 6-állású elektromos fényszórómagasság szabályzó is. Itt található még a hátsó ablakfűtés kapcsolója is, melyre még rákötötték a külső tükrök elektromos fűtését. A lámpamosót kicsit helyezhették volna feljebb is, mert előfordult, hogy kiszálláskor a térdemmel véletlenül rányomtam a gombra.
A kormány mögött, a bal oldalon van az alapvető fényjelzéseket szabályozó kar: helyzetjelző, tompított, reflektor, index. Itt található egy kétállású, a műszerfal világítását szabályozó, gyűrű kapcsoló is. Sajnos nálam is jelentkezett az a hiba -amit már több "NEW AGE" Subarustól hallottam-, hogy néha az irányjelzéssel együtt a világítást is lekapcsoljuk. Túl könnyedén fordul el a világítást kapcsoló gyűrű. A kormány és a műszerfal között egy parkolási helyzetjelző fényt biztosító kapcsoló van. A jobboldali karon található az első és a hátsó ablaktörlő vezérlője. A hátsó ablak felvizezéséhez a kar végén található gyűrűt kell magunk felé csavarni. Mögötte és kissé lejjebb található a fényárban úszó zár, a slusszkulcs tájolását segítendő. Kezünkben egy összesen 5cm-t le/fel állítható, kisméretű MOMO bőr sportkormány lufival felszerelve, melynek közepén egy csodálatos kék fényben tükröződő Subaru jelvény alatt van a duda.
Bal hüvelykujjunkra a rádió bekapcsoló gombja (amit a kormányról kikapcsolni már nem tudtam), illetve funkció választó gombja (rádió: FM- LW-MW és CD), illetve egy léptető gomb esik. Velük átellenben, a jobb oldalon található a hangerő szabályzására szolgáló 2+1 funkciógomb. A "+1", a némítás szolidan veszi el a hangot, majd ugyanígy fokozatosan adja is azt vissza. Kormányunk jobb alsó negyedében található a tempomat vezérlője.
Előttünk a műszerfalon 3 köralakzatba csoportosított egységbe foglalták a hétköznapi használathoz szükséges főbb infókat.
Itt is balról jobbra haladva:
üzemanyagszint, vízhőmérséklet jelző, cruise controll, ABS, tank üres, üzemanyagtöltő helyzetjelző, biztonsági öv
km/h 240-ig, külső hőmérséklet, napi és összes Km
fordulatszámmérő 8000-ig, check engine, olajnyomás, töltés, ajtók nyitva

Jobb kezünkre esik középen fent, a széria GPS navigációs rendszer 17cm átmérőjű, érintőképernyős LCD kijelzője. Alatta a hozzá tartozó 5 funkciógomb, de mi a hazai Navi-DVD hiányában, csak órának tudjuk használni ezt Magyarországon. Az itt található "bright" kapcsoló, szabályozza a CD-s rádió kijelzőjének fényerejét is. A rádió mellől tökéletesen megkomponált koreográfiával, némán bújik elő a pohártartó.
Az audio rendszer alatt található a belső légtér szabályozását vezérlő, könnyen használható, és minden igényt kielégítő rendszere. Még lejjebb, a váltó kulissza előtt egy bújtatott szivargyújtó és a hozzá tartozó hamutartó található.
Navigátorunk előtt található egy utas oldali légzsák, plusz a Navi-DVD olvasója miatt csonka rakodási teret biztosító, de trükkös hangulatvilágítással ellátott kesztyűtartó.
Az első két ülés között van egy -a vezető oldalára eső- fix pohártartó, továbbá a könyök alatt egy tároló, szivargyújtó foglalatos energiaforrással.
Felül mindkét oldalt tükörrel felszerelt napellenzők. Mindkét oldalra egy-egy külön kapcsolható térképlámpa és két napszemüvegtartó nyílik le, ha úgy szeretnénk.
A tetőablak vezérlője is középen felül található. Több automata végállással működtethető. Záráskor magával húzza a belső áltetőt is.
A "B" oszlopnál, vezető- és utas oldali légzsák védi az elől ülőket.

Hátul akár 3 felnőtt is elfér, de igazából nem arra tervezték.
Viszont van 3 fejtámla, 3db 3 pontos biztonsági öv, gyerekzár a hátsó ajtókon, 2db ISOFIX ülés rögzítésére alkalmas rögzítési pont, a hátsó ajtókon oldalanként egy-egy hamutartó, és hangszóró, 60/40 arányban osztható üléstámla a csomagtér felé, középen lent 2 pohártartó, az első ülések hátulján pedig hálós újságtárolók. A hátsó ablakok elektronikusan és csak 1/3 állásig engedhetők le.
A csomagtérben találunk egy teljes értékű pótkereket, sok apró tárolót melyek egyike egy újabb szivargyújtós energiaforrást is rejt magában, az audio rendszer mélynyomóját, és két trükkösen kihajtható kis kampót a szatyraink számára. A csomagtér tartalma, egy rugósan feltekeredő kellemes tapintású rolóval eltakarható. A gyár tökéletességre való törekvésére jellemző, hogy a fogantyú markolatának résébe egy finom rugós műanyagot helyeztek. Így még azon a 3x5cm-es résen sincs lehetőség bekandikálni. A pótkerék felnije adta teret sem hagyták kihasználatlanul. Gyárilag egy ketté osztott műanyagba helyezték itt az EÜ csomagot és egy -adott esetben minimális segítséget nyújtó- szerszám készletet is. Piknikezés alkalmával nyugodtan kicserélhetjük ezt a bilit egy sokkal használhatóbb eszközre, a 12 literes bográcsunkra. A csomagtér ajtó belső fogódzkodó segítségével lehúzható, alatta a 187cm-es magasságommal sem kell összegörnyednem. Nem az autó tehet róla, de mégis jelentkezett egy, a tökéletes harmóniát zavaró apró hiba. Az 5. ajtót rendesen meg kell húzni, hogy becsukódjon. Ha így teszünk, nagyon csúnya hangot ad a hátsó rendszámtábla (Made in EU/Hungary) műanyag keretének rezonanciája.
Az autó elektronikus szintszabályzóval van felszerelve. Azaz bármennyire megpakolhatjuk, elinduláskor az autó terheltebb részeit a többivel egy magasságra hozza. Ezzel is a lehető legtöbbet nyújtva az autó terhelt állapotában történő semleges viselkedéséért. Apropó, pakolás! A széria felszereltségből lemaradt egy nagyon fontos kiegészítő: az a gumicsík, ami megvédené a lökhárító fényezését a csomagok rakodásakor.
 

Subaru Forester 2.5xt

 

Szolidan kigyúrt idomok:

Felhívnám a figyelmet a jellegzetesen Subarus, az alumínium motorháztetőn található powerbulge-ra. Ennek funkciója, hogy a menetszél hozzáférjen a boxermotor fölé szerelt töltőlevegő hűtőhöz.
Az alumínium motorháztető két célt is szolgál. Elsősorban az esetleges gázoláskor (emberek, vagy nagyvadak) biztosít nagyobb túlélési esélyt, illetve a menettulajdonságokat befolyásoló súly/lóerő arányt is jelentős mértékben javítja. További védelemként, ütésre megpattanó ablaktörlővel szerelték az autót, így az sem veszélyezteti a magatehetetlenül zuhanó testet.
Subarus berkekben már megszokott, de egyébként érdekességnek számít a nem elspórolt méretű ködlámpa is. Mindkét oldalon teljes méretű visszapillantó tükröket találunk, a széleken a holtteret csökkentő mesterséges torzítással. A kilincsek kiképzése jó, akár kétujjas kesztyűben is könnyedén kezelhető. Sajnos ez a slusszkulcson lévő központi zár vezérlésről már nem mondható el. A 2.5-ös turbo Forester egyedi, de a kisebb testvéreivel egyező nagyságú, 16"-os felnit kapott.
Elöl lámpamosó segíti az út megvilágítását, hátul pedig 3. ablaktörlő segédkezik az autó hátuljára tapadó kosz menet közbeni eltávolításában, így biztosítva a kilátást hátra is. Figyelmes, hogy a hátsó szélvédőmosó fúvókáját felülre szerelték, így garantált, hogy a gravitációnak köszönhetően soha nem lesz gond a víz felületre való juttatásának.
Elől 4 dugattyús, belső hűtésű, hátul 2 dugattyús tárcsafékek teljesítenek szolgálatot.
A rádió antennája a tartósság és a légellenállás csökkentése érdekében a csomagtér vezető oldali üvegébe van beépítve.
A Forester tetején egy igazán esztétikusnak nevezhető tetőcsomagtartó sín van.

Az autó küllemének megítélése szubjektív dolog, mindenki döntse el maga, hogy bejön-e?

 

Főbb műszaki jellemzők:

2457cc alumínium, 16V boxer motor
155KW - 210LE / 5600rpm
320Nm / 3600rpm
furat / löket: 99,5 x 79 mm
sűrítési arány: 8,2 : 1
AWD, középen önzáró viszkó sperr-, hátul sperr diffi,
hossz x széles x magas: 4450 x 1735 x 1585mm
hasmagasság: 195mm
fordulókör: 11,4m
saját tömeg: 1445kg
üzemanyagtartály: 60 liter
gyorsulás 0-100km/h: 6,3 másodperc
Vmax: 226km/h
80-120 km/h 5.-ben: 11másodperc
4 tárcsafék, 4CH ABS
Gyári, átlag fogyasztása: 11 L / 100 km
Cw érték: 0,37
Ülések száma: 5
Felni mérete: 6,5 JJ x 16, ET + 48mm
Gumi mérete: 215/60R16 95 V
Káros anyag kibocsátás: EURO 3, 3db katalizátorral szerelt

Tesztautónk ára: 10.397e Ft

Képek

Videók

 

A Tesztautóért köszönet az Emil Frey Import Kft.-nek, a videóért pedig Sopronyi Gyula filmesünknek jár a dicséret.

A tesztet Giczy András készítette

2004 november

 

HOME