Miért éppen Subaru?

 

 

A Subaru a Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI) [Fuji Nehézipari Kft.] gépjármu  divíziója, átfogó, sokoldalú jármufelszerelés gyártó. Az FHI a megbízható  technológián alapuló innovatív termékek sorát fejleszti ki divízióiban, mint a Gépjármu Divízió, a Repülési és Urhajózási Divízió, az Autóbusz és Előre Gyártott Ház Divízió, az Ipari Termékek Divízió, valamint a Szállítási és Ökológiai Rendszerek Divízió. Az FHI szándéka kiváló minőségű termékek kifejlesztése, és az, hogy a XXI. században világszinten fontos tényezővé váljon.

Az emberiség és a Föld jövőjének védelme érdekében az FHI az úttörő szerep vállalásával és a hagyományok tiszteletével egyéni jelleget sugárzó és sokat ígérő termékeket hoz létre. Az FHI a szabad gondolkodásból, a rugalmasságból és a kiapadhatatlan lelkesedésből fakadó technológiák keresztezéséből származó technológiával rendelkezik.

A Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI) elso elnökének, Kenji Kitá-nak határozott nézetei voltak az autókkal kapcsolatban. „Ha valaki autót akar építeni, egyedülálló autót építsen." „A japán autóknak japán neve legyen". Mr. Kita szenvedélyesen akart személyautót gyártani, és o lelkesedett leginkább a cég első személyautó prototípusáért, az 1954-es P-1-ért.
Mr. Kita javaslatokat kért a cégen belül a P-1 elnevezésére, de egyik sem tetszett neki. Végül, Mr. Kita a szívében csendesen ápolgatott gyönyörű japán nevet adta az autónak - Subaru. A Subaru a Bika (Taurus) csillagkép egyik csillaghalmazának neve. Csillagai közül hat szabad szemmel is látható, de kb. 250 kékes színű csillaga csak távcsővel. Nyugaton a halmazt Fiastyúknak nevezik, melynek neve Kínában Mao, Japánban pedig Subaru („vezérel" vagy „összegyűjt"). Japánban még Mutsuraboshi („hat csillag") néven is ismeretes, mely néven gyakran az igen régi japán dokumentumokban, mint pl. a Kojiki-ben és a Manyosyu-ban, valamint az irodalomban, mint a Makura-no-soshi-ban említik. Világosan fogalmazva, ez ősidők óta a japánok egyik legkedveltebb csillaghalmaza. Érdekességként, az FHI hat cég összeolvadásaként jött létre, így látható, hogy a Subaru valóban találó név.

A globális gépjárműpiac kialakulásával sok gyártó egyszerű közlekedési eszközként szolgáló autókkal jelent meg. Mi azonban a Subarunál nem feledkeztünk el az autótervezés elengedhetetlen eleméről, a vezetés hamisítatlan élvezetéről. Innovatív és kreatív technológiák alkalmazása révén a Subaru következetesen olyan autókat gyárt, amelyek fokozzák a vezetés örömét, és amelyek nagyon kedvesek az autózás szerelmeseinek. Az „aktív vezetés, aktív biztonság" fogalma magába foglalja ezen elv lényegét. A vezetők az automobilizmus kezdetétől fogva élvezték a szabadság és vezetés élményét, amelyet a fokozatosan kifinomultabbá váló autók nyújtottak. Ez az élvezet az „aktív vezetés" lényege, és alapvetően különbözik a sebesség vagy a veszély felelőtlen hajszolásától. A Subaru autók vezetésének élményét sokkal inkább az autó totális uralhatóságának aktuális érzete kelti a vezetőben. Ezt azáltal értük el, hogy a Subaru autók tervezésének és dizájnjának középpontjába helyeztük az ergonómiát, az emberközpontú tervezés tudományát.

Ettől kezdve a vezetői környezet minden aspektusa, az ülés formájától a kerékfelfüggesztésig, a vezető szempontjainak figyelembevételével készül. Miközben csökkentjük a kellemetlen zajokat és vibrációkat, az autót úgy „hangolják be", hogy a vezető folyamatosan kapjon információt az út és az autó állapotáról. Ezek az erőfeszítések egyesülnek a nevezetes Subaru vezetési jellegben. Ezzel párhuzamosan, az „aktív biztonság" magába foglalja az autógyártóknak az autó balesetelkerülő képességének fokozására vonatkozó elsődleges felelősségét. A normál körülmények között a vezető akaratára érzékenyen reagálónak tervezett autónak veszélyhelyzetekben is képesnek kell lennie a hatékony reagálásra, hogy lehetővé tegye a balesetek elkerülését. Így az autó lehető legjobb irányíthatóságát biztosító autótechnika nem csak a vezető vezetési élményét segíti elő, hanem a biztonságát is. A Subaru vezette az autóipart a biztonságra törekvés felé azzal, hogy elsőkerékhajtású autókat fejlesztett akkor, amikor a hátsókerékhajtás volt a szokásos. A Subaru volt Japánban az első a kiváló menetstabilitást biztosító technológiai újdonság, az elsőkerékhajtású autók tömeggyártásában. Késobb a Subaru csatlakozott az összkerékhajtású** autókhoz, ismét újra definiálva az elfogadott autóépítési elveket. Az „aktív vezetés, aktív biztonság" elvét testesíti meg a Subaru alapfilozófiája a teljesítményre és a biztonságra törekvés közben az autózás által nyújtott valódi vezetési élmény fokozásán munkálkodva. Bár Subaru autók világszerte láthatók az utakon, mindegyiküket ezen alapelv szerint tervezték, nem feledkezve meg az autózás általános vonzerejének lényegét tartalmazó elvről. A Subaru „aktív vezetés, aktív biztonság" koncepciója olyan technológiák által valósul meg, amelyek kombinálják a Subaru egyedülálló boxermotorját és az eredeti AWD rendszerét.

A Subaru 1972-ben mutatta be a 4WD-s tömeggyártású személyautóját, amely az AWD autó előfutára volt. Abban az időben a 4WD-s gépkocsik általában terepjáró nehéz tehergépkocsik voltak. A 4WD rendszer személygépkocsiba építése forradalmi gondolat volt, amivel a Subaru célja az volt, hogy a legjobb legyen mindkét világban az egyedülálló úttartásával és kitűnő vonóerő átvitelével. A következő években a Subaru folytatta eredeti AWD rendszere technológiájának finomítását, hogy magasabb szintű úttartási biztonságot és stabilitást biztosítson. Világszerte tetszéssel fogadták a Subaru AWD technológia terén elért eredményeit, azaz a nagysebességű autózás biztonsága érdekében produkált drámai előrehaladást, valamint úgy a kimagasló vezetésbiztonság, mint a kitűnő vezethetőség elérését. A Subarut ezen a téren a világ autógyártóinak vezetőjévé tevő AWD rendszerének alapja a Subaru egyedülálló boxermotorja és az eredeti AWD hossz-szimmetrikus elrendezése, a hosszirányban beépített boxermotorral, erőátvitellel, kardántengellyel és a lineárisan elhelyezett hátsó differenciálművel.

Ez az elrendezés az alacsony súlypontjával, kitűno súlyelosztásával ideális az AWD rendszer számára, és lehetővé teszi a kimagasló vezetésbiztonsági és kitunő vezethetőségi tulajdonságok, valamint a kiemelkedő „aktív biztonság" elérését. Világosan fogalmazva, az erőátvitel elrendezéséből eredő tulajdonságok nem hasonlíthatók más berendezésekéivel, és ez az előny biztosítja a Subaru autók minden mást megelőző kitűnő viselkedését. Továbbá a Subaru egyedülálló AWD elrendezése eredményez olyan kvalitásokat is, mint a kimagasló megbízhatóság, alacsony zajszint és alacsony fogyasztás, melyek elengedhetetlenek, hogy az AWD autók széleskörű népszerűségre tehessenek szert. Pillanatnyilag a Subaru az AWD technológia vezetőjeként magára irányította a világ figyelmét. A Subaru AWD rendszereinek sorába tartozik az aktív nyomatékelosztós AWD, a VTD-AWD, a viszkokuplungos, központi differenciálzáras AWD és a viszkokuplungos állandó AWD.

A Subaru jelenleg a Legacy, Outback, Impreza és Forester modelljeibe építi be a boxermotort és az AWD rendszert. Ezen túlmenően a Subaru AWD-s gépkocsijainak többségének jellemzője a minden modellhez alapfelszereltségként* biztosított blokkolásgátló (ABS). A Subaru volt az első japán autógyár, amelyik ABS-szel látta el AWD-s autóit. A Subaru innovatív AWD és ABS technológiái testesítik meg az „aktív vezetés, aktív biztonság" koncepciót, és amelyek kivívták e kitűnő jellemzők komoly hírnevét. A japán autógyárak közül csak a Subaru alkalmazza a kitunő tömeg-kiegyensúlyozottságú boxermotort. A főtengely bal és jobb oldalán szemben lévő dugattyúk elhelyezése ideális a váltakozó irányú alternáló mozgás végzésére. Mivel ez a mozgás hasonlít két gyakorlott ökölvívó ütésváltásához, ezt a motort gyakran boxermotorként emlegetik. A többi autógyár soros vagy V-motorja esetén lehetetlen a hossz-szimmetrikus elrendezés szerkezeti kialakítása. Jelenleg az egész világon csak néhány autómodell készül boxermotorral. A boxermotorokat a repülőgépgyártásban kezdték alkalmazni, ahol abszolút fontosságú volt a könnyű, nagyon tartós motorok beépítése. A Subaru 1965-ben az első japán tömeggyártású elsőkerékhajtású autóba, a Subaru 1000-be építette be a boxermotort. Azóta ez a technológia részévé vált a Subaru tradíciójának.

A Subaru tradicionálisan elkötelezte magát, hogy jelentős erőfeszítéseket tegyen a hatékony aktív biztonsági intézkedésekkel ellátott autók kifejlesztése terén. A Subaru, azon kívül, hogy súlyt fektet a teljesítményre, kiemelkedő fontosságot tulajdonít a biztonságnak. Az, hogy megköveteljük a kerékfelfüggesztés tulajdonságainak a motorteljesítmény elé helyezését, példa erre az elkötelezettségünkre. Nagy figyelmet fordítunk a passzív biztonságra, de az autógyárak számára az autóipar egyik legfőbb témája az aktív biztonság marad. Az alapvető vizsgálat ebben a tekintetben a gumiabroncs tapadására irányul. Míg sok új technikai javaslat és fejlesztés a vonóerő átadás javítására irányul, ezen fejlesztések többsége a motorra, a felfüggesztésre, a gumiabroncsokra, vagy az ezeket a rendszereket támogató eszközökre irányul. De van egy olyan megoldás, amely mindegyik fölé emelkedik, ami még gyakorlatiasabb és hatékonyabb, ez pedig az összkerékhajtás (AWD). Az alacsony súlypontot biztosító, könnyű, kompakt boxermotorral kombinált AWD a Subaru válasza az aktív biztonságra vonatkozó magas követelményeket támasztó, világszerte érvényes szabványokra. Bármilyen autó vonzereje a vezetése által nyújtott élményben gyökerezik, viszont a kizárólag a biztonságra koncentráló autó kevés élményt nyújt. Mivel a Subaru a vezetőknek szánja autóit, nagy figyelmet fordít az általa gyártott autók menettulajdonságaira. Ez egyben azt is jelenti, hogy kiemelt figyelmet fordít a biztonságra. „A magas-szintű vezetési értékre törekvés kikényszeríti a biztonságot", ez a Subaru autógyártási filozófiájának gyökere. *Mivel a Subaru igen széles körben ismert név, ezért a Fuji Heavy Industries Ltd.-t ezen a néven említjük ebben a tudósításban.


**Összkerékhajtás (AWD): Az összkerékhajtás (AWD) kifinomult négykerékhajtás (4WD), amely lehetové teszi a személyautók jobb vonóero átvitelét és biztonságát. A Subaru az AWD rövidítést használja, hogy megkülönböztesse egyedülálló rendszerét a terepjárók hagyományos négykerékhajtású (4WD) rendszereitol.

 

Vissza a nyitó oldalra