[ RICHIE HAWTIN / PLASTIKMAN ]
 
 
 
 
Richie Hawtin 1970 Június 4.-én született meg Richard Michael Hawtin az angliai Banbury-ben. A papa a GM robot-technikusa, a mama tanárból lett ingatlanügynök volt. ’79-ben az egész család Detroit kanadai negyedébe költözött. Míg tizenéves osztálytársai a Rock’n’Roll-ban merültek el, addig a kis Richie allandóan a Commodore gépeit bütykölte, talán ezért is kötött ki már korán az electro-nál. Hawtin igen gyorsan a progresszív irányzatok felé fordult, főleg miután „felfedezete” a papa gyűjteményéből a Kraftwerk és a Tangerine Dream lemezeit.
 
Valamikor a ’80-as évek végén a közvetlenül Detroit mellet fekvő, de már Kanadához tartozó Windsorban indult útjára ez a páratlan karrier. Hawtin az Underground Resistance művészei által fémjelzett The Wizard rádió adásait hallgatva kapta az első impulzusokat az akkor hőskorát élő techno felől. 1990-ben John Acquaviva-val megalapították az azóta legendássá vált Plus 8 kiadót, melynél a későbbiek során olyan előadók munkái jelentek meg, mint Kenny Larkin, Daniel Bell, az LFO, vagy a holland Speedy J. A kiadó beindításával párhuzamosan készítette el első saját zenéit FUSE álnév alatt, hamarosan azonban nevet és identitást változtatott: megszületett Plastikman és az azóta védjegyévé vált piros-fehér táncoló szellem.
 
Olyan neveken készített zenéket, mint FUSE, Plastikman, Circuit Breaker, Concept 1, The Hard Brothers, Hard Trax, Jack Master, és UP!.
 
A korai ’90-es években FUSE-ként még a keményebb és gyorsabb hangzást preferálta. A Plastikman néven készített munkáit már jóval minimalistább világ jellemezte, hipnotikus loopokkal, a lehető legkevesebb változtatással és absztrakt hangokkal vegyítve. Ebben a felfogásban készült el debütáló albuma, a ’93-as Sheet One, amit egy évvel később az azóta techno-alapművé nemesedő Musik követett. Ezután négyévnyi viszonylagos hallgatás következett, melyet 1998-ban a Consumed és az Artifakts albumok törtek meg. Ha megtörték egyáltalán... Hawtin ugyanis a korábbiaknál is jóval letisztultabb, szinte a csend határát súroló, forradalmi hangzású kompozíciókkal állt elő. A két mestermű megjelenése után ismét félretette Plastikmant, és a zenekészítés helyett, a lemezek pörgetését helyezte előtérbe. Ennek gyümölcseként jelent meg 1999-ben a zseniális Decks, EFX & 909 mixalbuma. A címben a Decks a három lemezjátszót, az ’EFX’ az effektezőt, a 909 pedig a dobkomputert jelöli. Hawtin ezzel lemezlovasként is beírta magát a techno nagykönyvébe. Korántsem volt azonban vége a sikertörténetnek...
 
Több mint egy évtizeddel azután, hogy megjelent első kiadványa az „Element of Tone”, Richie Hawtin a világ egyik legelismertebb és legnépszerűbb techno-művésze. Körbeutazva a világot feszegette a zenei kreativitás határait és a klasszikus detroiti techno hangzásvilágát rengeteg helyre elvitte és sohasem látott magasságokba emelte.
 
Az elsők között tesztelhette a 2001-ben piacra kerülő Final Scratch rendszert, melyet segítségül hívott következő mestermunkájához, a DE9: Closer To The Edit-hez is. Ezen a mixen 300 elképesztő loopot, ütemet és hangot, valamint 70 különböző tracket vegyített egybe három lemezjátszó és a Final Scratch technika felhasználásával.
 
2003 őszén pedig – ezúttal ötévnyi szünet után - újra jelentkezett Plastikman. A Closer névre hallgató albumot egyik legutolsó interjújában Hawtin a legszemélyesebb művének nevezte. A tíz számot tartalmazó lemez stilisztikailag a Consumed folytatása, de talán még annál is kifinomultabb.
 
A megváltozott külseju Richie nemrég pedig New York-ból Berlinbe tette át székhelyét, és biztosak lehetünk benne, hogy ismét valami nagy dobásra készül...