ZISZ - ek ZIL -ek
     
ZISZ-151
     
ZISZ-151 platós
Az ötvenes évek általános típusa,
az AKÖV DARABÁRU szállítója.
ZISZ MMZ 585 "billencs"
Az AKÖV és ÉPFU üzemeltetésében az
ötvenes évek építkezéseinek főszereplője.
ZISZ-151 tartálykocsi
A Néphadsereg és az ÁFOR
kevésbé elterjedt típusaként.
     
 
ZISZ MMZ 585 "billencs"
Öblösebb kivitelű puttonnyal.
ZISZ 151
Íves, kerekített sárvédővel és
szimpla hátsókerekekkel.
ZISZ 151
Függőleges hűtőrács, terepjáró
sárvédő, de dupla hátsó kerekek.
     
     
ZIL 164. A sorozattól eltérő függőleges
bordázatú motorház oldallemezzel.
ZIL 157 terepjáró
menet közben állítható keréknyomással
ZISZ 151 6x6
az előző lehetőség nélkül
     
     
Jó kiállású terepjáró Nyerges vontatóként Felépítménnyel
     
Keceli fotó a Haditechnikai parkban készült
     
A terepjáró változat fülkéje
A gázpedáltól jobbra felismerhetők a keréknyomást állító szelepek.
Jellegzetes a motorház tető
E két keceli fotó a készítő utólagos
hozzájárulásával.
Locsoló és utcaseprő változat
orosz forrásból.
     
A ZISZ és ZIL teherautók fékrendszere egykörös fékharangokkal működtetett légfék. Nem rendelkeztek Westing -féle biztonsági rendszerrel, ami azt jelentette, hogy amennyiben lecsökkent a levegő nyomás, nem volt fék!! Egyszerűsége okán ötven - hatvan km/óra sebesség felett amúgy is rohamosan csökkent a fékhatás.
     
Még az "ajtókárpit" is vaslemezből volt!
     
A kormány takarja a légnyomás mérőt.
A nagy méretű műszer állandó figyelést igényelt.
Egy klasszikus oldaltszelepelt.
Javításnál bizony lekerült a sárvédő, csak
így lehetett hozzáférni a szeleptőkékhez.
A bal szélvédők felhajthatóak voltak.
A terepes fülkén láthatók az ívek, amelyek
megvezették. (lóugrásban balra fel)
     
     
E későbbi motornál a 130-as típus
centrifugális szűrője tisztítja az olajat.
A kompresszor is az újabb változaté. Az eredeti külön levegőszűrővel rendelkezett, és a kompresszor üresjárati szelepe a "tűzfalon foglalt helyet.
     
A Zisz és Zil teherautók indító motorjai hasonlóan a kor szovjet személy és teher autóihoz / Gaz 51, - 69, Pobeda) nem rendelkeztek behúzó tekerccsel. Az indítás a gázpedál feletti kisebb, az indítómotor pedáljával történt. ( Lábfejjel indítás, sarokkal gázpedál. Mint a korai P126 "kispolszkik" bowdenes indítása, csak egy kis bokamunkával.) A fenti motor fotókon felismerhető az indítómotor működtetése.
     
     

Érdekességként

     
ZISZ tűzoltó autó
hazánkban nem ismert változata.
A Csepel uralta a kategóriát.
Made in China
Elnagyolt hűtőrács, szögletes sárvédők.
ZIL 253
Az egyik lehetséges utódtípus.
A 130 -as sorozat került gyártásra
 
Szinte a teljes választék képviselte magát az országban. A ZISZ -ek, csőrös ZIL -ek a hetvenes évek első éveiben típusselejtként teljesen kikoptak útjainkról. Kiszorította Őket a dömpingszerűen beözönlő ZIL 130 -as típus és ezek változatai. Az árpolitika is segítette ezt a folyamatot, ugyanis míg egy Csepel 450 -es ára hozzávetőlegesen 350, - 400 ezer Forint volt, addig egy ZIL 130-ast 130,-140 ezer Forintért lehetett megrendelni, megvenni! (Ez utóbbit várakozás nélkül.)
Ez is egy adalék a hazai autógyártás tönkretételéhez. (1973 - 74-es árak)
 
     
Zildili - dilizil

Gondoltuk volna?