Autók
A
SZOVJET-OROSZ AUTÓGYÁRTÁS
ÚTKERESÉSEI
Juhász Tibor Miskolc
  Pathfinding of Soviet–Russian Automotive Industry
1920 - 1970
 
Bevezető helyett:

Tanulságos és elgondolkodtató.

Nem könnyű a propagandát a valóságról lehántani.



GAZ A
1929 -ben megállapodás jött létre a szovjet
állam és az amerikai Ford konszern között
egy autógyár létesítéséről.



GAZ AA

A új moszkvai gyár a Ford A személyautót és az AA jelű teherautót állította elő. A GAZ AA típusok a II. világháború során kerültek útjainkra.
A szerződés  
   



GAZ - ZIM 1936
Gorkij Auto Zavod


A ZIM autókat eleinte Moszkvában, majd 1931 novemberétől a gyár átadásától Gorkijban készítették. Jellegzetes középkategóriájú autói voltak a kor szovjet utcaképének.

A háború előtti években Moszkvában, Gorkijban (Nyizsnij Novgorod) és Jaroszlavban működött autógyár.

   



A típust 1952- ig gyártották.

GAZ 67


A Vörös Hadsereg motorizációja megkövetelte egy terepjáró kifejlesztését és gyártását. A feladatot a Gorkij autógyár kapta. A háborús készülődés és a II. világháború kitörése sürgette a megoldást. Az 1938 - ban kifejlesztett GAZ 61 és az 1942 -ben gyártásba vett GAZ 67 típus átmenetnek tekinthető szövetséges szállítmányok között nagyszámban szerepelt a Jeep terepjáró, valamint a későbbi nagysikerű GAZ 69 között.

   

   

Moszkvics
"a moszkvai"

   
A moszkvai autógyár 1946 -ban a váltotta fel a KIM 10 - es típust az Opel - Kadett K 38 orosz változatának gyártásával. A II. világháború szovjet jóvátételi szállítmányai között teljes gyárak és üzemek is szerepeltek. Így került a Szovjetunióba a típus, ami a VAZ program elindításáig meghatározta e kategóriát és a szovjet autógyártás műszaki színvonalát. 
   
Eredet




   
Minden Moszkvicsok őse a KIM 1050 Moszkvics 400
   

Minden formai hasonlóság a Ford Mainline típusaihoz csupán a véletlen műve. (Bizonyára)
Moszkvics 401 1953 Moszkvics 402
   
A 400 -as négyhengeres 23 lóerős motorral rendelkezett. 9 literes fogyasztással 90 km óránkénti sebességet ért el. 1956 -ban korszerűbb karosszériával és erősebb motorral megszülettek a 407 - 403 sorozat elődei, a 402 -es típusok.
   
   

Moszkvics 407 Moszkvics 403
   
A 407 és a 403 típusokat külsőre csupán a hűtőrács a díszléc és a hátsó lámpa különböztette meg. 1965 ig a 408 - as sorozat beindításáig gyártották. Kortársaival, az ezres Wartburggal és a Skoda Oktáviával a hatvanas évek Magyar utcaképéhez szorosan hozzátartozott. A 407 - 403 -at magánautóként, taxiként, sőt rendőrségi autóként is használták. ( Érdekes a típusszám csökkenése.)
   
   



Magyarországra sötétzöld, sivatagi terep
és elvétve kék színben került.


GAZ 51
" Molotov"


A hathengeres oldaltszelepelt soros motor 70 lóerőt teljesített 2800 percenkénti fordulaton. Ez elegendő volt a 2 és fél tonnát szállító közepes teherautónak. E motoroknak tartósan magas fordulaton rendszeresen elégtek a szelepei, ezért hatvan fölött kockázatos volt űzni az autót! Terepjáró változata a GAZ 63 kiváló tulajdonságokkal rendelkezett. Tolókerekes sebességváltó és rásegítő nélküli egykörös hidraulikus fék jellemezte a típust.

A GAZ 51 típus az ötvenes, hatvanas évek univerzális közepes teherautója. Nagy számban használták az AKÖV , később a VOLÁN vállalatainál tehertaxiként. Sok építőipari, ipari szövetkezet jobb híján ezt kapta, ezt igényelhette. Kortársa az NDK Robur és ennek elődje a Garant.
  Eredet




Egy klasszikus

   
Próbaút felirattal
GAZ 51 GAZ 63
   
A hetvenes évek elején a GAZ teherautókat gyorsan leselejtezték, utódaik a könnyen felejthető Kárpáti típusú román teherautók voltak. A kategóriában ezt követték a ma is ismert AVIA teherautók.



A korszak szovjet autóinak alapszín választéka

       

 

 
Fekete Tört fehér Khaki Homok Kék Szürke




Raj kivitel

GAZ 69

A GAZ 67 továbbfejlesztett változata.
Terepjáró tulajdonságait
bármelyik mai gyártású autó megirigyelhetné. Szívósságáról igénytelenségéről legendák keringtek. Ő volt a TEREPJÁRÓ. Gyártották négyajtós, úgynevezett parancsnoki és raj kivitelben. A Magyar Néphadsereg és a Magyar Honvédelmi Szövetség nagyszámban használta. Ez utóbbi autósiskolái tízezrek előképzését végezte segítségével. Gyártását az UAZ 469 megjelenésekor befejezték és átadták az ARO - nak. A románok kissé robosztusabb kivitelben, erősebb motorral a hetvenes évek elején gyártották.




Négyajtós parancsnoki kivitel

 




M 20 "Masína dvacaty"

GAZ M20
Pobeda ( Győzelem )
 


Rossznyelvek szerint ez a típus is külhoni ősökkel büszkélkedhet. Motorja négyhengeres, oldaltszelepelt, a Gaz 51 motorjával sok részletben megegyező konstrukció. Lökettérfogata 2100 cm3, teljesítménye 50 lóerő.




Legnagyobb sebessége 105 km óránként. Fogyasztása 13,5 liter 86 oktánszámú normálbenzin.
Az ötvenes évek politikai vezetői, káderei, rettegett államvédelmisei, és rendőrei használták az utód típus megjelenéséig. A gyártási jogát hamar átadták a lengyeleknek, akik kisebb alakítgatásokkal jó húsz évig gyártották "Warszava" néven. (1951-1973)
A fődarabjaiból kialakított kisteherautó a Nysa és a Zuk.


   
   
   
A műszerfal
Az első generációs típusokat botváltóval szerelték.
A képen látható kormányváltó a kor minden autójára jellemző.
Az első futómű
A független felfüggesztés biztosította a jó úttartást,
számtalan zsírzó gombja pedig a gyakori karbantartást.
 
   
A Pobeda eredete meglehetősen homályba vész, tartalmaz amerikai és német elemeket is. Feltételezhető, hogy közös ősre vezethető vissza, gondoljunk itt a II. világháború német hadseregének kölni gyártású Fordjaira!
   
Ínyenceknek!
Moszkvai autópiac 1951.
   
Henry Ford mondta a T modelleiről: "Mindegy milyen színűre festik, csak feketék legyenek." Így volt ez a Pobedákkal is. Üde színfolt volt a szürke árnyalat megjelenése.

   

     

Gyökerek







 

YB 55 50

     
    Zöld és elvétve homokszínű volt a választék
     
 

ZIL 164 A

"csőrös Zil"
 

A típus az amerikai International k  1942 -es típusának utángyártása. Kezdetben ZISZ, majd a Sztálin név mellőzése után Lihacsov, a főkonstruktőr nevének kezdőbetűjét örökölte. A két típust a hűtőmaszk rácsozata különböztette meg. A ZIL-é függőleges, míg a ZISZ és a kínai gyártásúak középen osztott, vízszintes rácsozásúak voltak. Soros, hathengeres, oldaltszelepelt, 100 lóerős benzin motorjával a Csepel 350 kortársaként meghatározta a korabeli járműparkot és az AKÖV - VOLÁN vállalatok arculatát.

A 27 literes benzinfogyasztása elviselhetőnek minősült és nem sejtette az utód a ZIL 130 -as ezirányú tulajdonságait. Készült billenős, nyerges vontató, valamint terepjáró háromtengelyes változatban.
 
Páratlan terepjáró képesség
     

ZISZ 15 prototípus

ZISZ 150 ZIL 157 terepjáró
     
A ZISZ teherautók a hűtőrácson kívül a lökhárítóban is különböztek a ZIL - ektől. Az előbbiek egyszerű "U" profilú, míg az utóbbi az International igényesebb, ívelt és belemezelt lökhárítójával rendelkeztek. A terepes változatokat csörlővel, vagy e nélkül, egyszerű lapos lökhárítóval szerelték.
 
     
Kiemelkedő
színvonalú kezelési utasítás
A fülke elrendezése
egyszerűséget tükröz
Balta, fűrész, lapát, stb.
Zavarba ejtő felszereltség
     
További ZISZ - ek, csőrös ZIL -ek  
   

   




Zil 130 rövidplatós kivitel

Az utód:

ZIL 130

Az 1967 -től gyártott típus kora csúcstechnikáját képviselte. Megjelent benne a tranzisztoros gyújtás, a váltóáramú generátor és a szervó kormány. Teljesítmény - súly aránya üresen vetekedett egyes személyautókéval, kiváló menet tulajdonságokat biztosítva a típusnak.
Fékrendszere már kétkörös, de még közvetlen fékharangos - fékkulcsos rendszerű.
A vezetőfülke ergonómiája ugyan nem volt tökéletes, ennek ellenére hamar népszerű lett a felhasználók körében. Sebességváltója az 1. és a hátramenet kivételével teljesen szinkronizált volt. A hetvenes évek első éveire leváltotta kortárs elődeit.

Ekkor bekövetkezett az első olaj-ár robbanás!



"Zilbillencs" MMZ 555

Pillanatok alatt semmissé tette erényeit, elkezdődött a típus dízelesítése (DIZIL).
Próbálkoztak 6 hengeres Csepel, IFA (VOZIFA) és végül román DAC motorok beépítésével. Oda lett a suttogó V8 -as szíve, megbomlott az eddigi, kivételes harmónia a motor és autó között. A mai napig vonszolják magukat e megrokkant teherautók útjainkon. - Nagy kár értük.
 

A ZIL 130 család

 





Jellegzetessége a motorház
oldalát díszítő bölény.
JAZZ - 200


A hét tonna teherbírású teherautókat közel öt literes kétütemű dízel motor hajtotta. Fogyasztása 35 liter, teljesítménye 112 lóerő volt. A négyhengeres motor nem rendelkezett külön adagolóval. Az adagoló elemek a porlasztóval egybeépítve külön-külön voltak hengerenként szerelve.

   
Működtetésüket egy önálló bütyök oldotta meg az OHV vezérmű tengelyen. A befecskendezési nyomás elérte az 1400 atmoszférát!! Szelepekkel csak a kipufogás volt vezérelve. A friss levegő a hengerek palástján lévő érintőleges furatokon résvezérléssel áramlott a hengerekbe.





Felponyvázott, deszant platós
terepjáró változat
Motormetszet
A feltöltést egy kényszerhajtású Roods kompresszor tette teljessé. Megszerkesztése, gyártásának átvétele nem kis merészséget igényelt. Az autó közelségére jellegzetes szaga hívta fel a figyelmet, ugyanis a befecskendezett gázolaj egy része kékes fehér felhőként távozott a kipufogón. Legtovább honvédségi darus kocsiként és ponton szállítóként tartották magukat, így még a hetvenes évek elején is előfordultak az útjainkon. A civil életben a kor Skoda és Csepel 700 -as teherautóival nem tudott versenyezni.
 






GAZ M21
Volga

A Pobeda utódtípusaként a korszak legszebb autójaként szelte az utakat. Kezdetben fekete, szürke, később fehér színben is forgalmazták. Ötszemélyes önhordó karosszériája kényelmes utazást tett lehetővé. Kormányváltója, háromfokozatú sebességváltója, a közösen állítható első ülések és háttámlái korának jellegzetességei.

A két és fél literes motorja 12 liter benzint fogyasztott, maximális sebessége 130 km óránként. Egykörös, rásegítő nélküli dobfékekkel szerelték. A "Warszavákkal" közösen hetvenes évek közepéig közkedvelt vállalati autói, taxijai és rendőrségi URH - s járművei.
   
Eredet
   

Hét személyre vizsgáztatható!

Műszerfal Gaz M 22 universal A gyönyörű orr
     
A szarvast a hatvanas évek végén parancsolták le a motorháztetőről.
Utódja a kevésbé sikeres M 24 típus, aminek a motorja az M 21 megnövelt kompressziójú változata. Teljesítménye nőtt, fogyasztása változatlan maradt. A nagyobb igénybevétel eredményeként élettartalma csökkent. Az első futóműve még ennek is a menetes perselyes rettenet!
A motortípust az UAZ és GAZ-ella autókba jelenleg is gyártják. (ennyire azért nem vált be)
Fődarabjaiból épített mikrobusz a RAF Latvia. ( Rigas Autobusu Fabrika )
RAF 977 Latvia 1959 - 1976
Rendőrségi autóként

Volgák

Volga fotók

   


GAZ 13
Csajka / Sirály /

A formán erősen tükröződik az ötvenes évek amerikai stílusa. A típus a Packard Four-Hundred de 1955 -ös kiadásának átvétele. Csajkával rendszerint megyei és országos vezetők utaztak. Viszonylag ritka látványa volt a hatvanas és hetvenes éveknek. Motorja nyolc hengeres 195 lóerős V8 -as, a fogyasztása 21 liter.


AUTÓK, RENDSZÁMOK
1959 - 1994

  Vezess balesetmentesen 2004 ben is!


A fenti, korántsem teljes típusgyűjtemény csupán kis szelete a korszak szovjet autógyártásának. A válogatás főleg a hazai utakon leggyakrabban előfordult, 1970 előtt gyártott típusokat mutatja be. Az oldal szerkesztése, bővítése folyamatos, hiszen a kimaradt típusok is helyet követelnek maguknak ebben a megemlékezésben.

A következő évtizedek is bővelkednek érdekességekben, de ez egy következő történet.

A Zaporozsec sem maradhat ki! Már csak ez kellett volna!

Az elhúzódó LADA szezon

Az "Újvolga"

ISMERŐS?
 
Kapcsolat: e-mail

Linkajánló:   BOCAR